W ciągu ostatniej dekady, urządzenia mobilne stały się głównym graczem w naszym życiu. Od bankowości, poprzez pracę, aż po kontakty towarzyskie – widzimy, że wraz z rozwojem technologii, zmienia się również sposób jej wykorzystania. Stopniowo smartfony wypierają laptopy przy wysyłaniu płatności czy dokonywaniu zakupów.
Oczekuje się, że udział handlu mobilnego (m-commerce) w handlu elektronicznym na całym świecie osiągnie jeszcze w 2021 roku 72,9%1. Ta statystyka, w połączeniu z coraz częstszym korzystaniem ze smartfonów, przekłada się na to, że programiści już od dawna muszą optymalizować strony przede wszystkim pod kątem urządzeń mobilnych.
W tym wpisie omówimy wzrost i prognozy na przyszłość dotyczące udziału m-commerce w e-handlu oraz jak marketerzy mogą pozyskiwać i wykorzystywać dane o sprzedaży z aplikacji mobilnych.
Aplikacje mobilne to rosnący trend w świecie e-commerce. O korzyściach z posiadania aplikacji mobilnej innym razem. Według badań przeprowadzonych przez jmango360 liczba pobranych aplikacji e-commerce wzrosła przez ostatni rok o 22% (wrzesień 2019 do września 2020). Przychody zaś wzrosły aż o 45%2.
Oznacza to, że coraz więcej osób dokonuje zakupów online, wykorzystując do tego dedykowane aplikacje mobilne. Aby marketerzy mogli nadążyć za tym trendem, ważne jest, aby rozumieli, w jaki sposób ta sprzedaż wpływa na ich dane w Google Analytics, dzięki czemu mogą odpowiednio zoptymalizować swoje działania.
Temat konfiguracji i wdrożenia narzędzia analitycznego do aplikacji mobilnej jest zbyt obszerny, ale streścić go w jednym artykule, dlatego skoncentrujemy się na pozyskiwaniu danych o transakcjach zakupu dokonanych przez Google Play. Ponieważ ten proces jest stosunkowo łatwy.
Spis treści
ToggleZdarzenia zakupu w aplikacji
Jeśli trafiłeś na mój wpis, to zakładam, że masz problem z rejestrowaniem zdarzeń zakupów z aplikacji mobilnej w Google Analytics 4. Nie martw się podam ci łatwe rozwiązanie. Pod warunkiem, że transakcje zakupu są realizowane poprzez płatności Google Play oraz, że biblioteka Firebase SDK została zainicjowana w aplikacji. Do dzieła!
Spodziewam się, że słyszałeś już o Firebase. Ta usługa śledzenia zdarzeń jest świetnym sposobem na zarządzanie danymi i analityką dla aplikacji mobilnych tak dla Androida jak i dla iOSa. Firebase Analytics (dane mogą być prezentowane w interfejsie Google Analytics 4) jest narzędziem do śledzenia zdarzeń w aplikacji mobilnej, które jest łatwe do użycia i konfiguracji. Do tego w wersji podstawowej jest bezpłatne.
Rekomendowanym zdarzeniem do śledzenia zakupów e-commerce w aplikacjach mobilnych jest zdarzenie in_app_purchase. Ma ono szereg parametrów takich jak: product_id, price, value, currency, quantity, subscription, free_trial, introductory_price. Zatem uzyskamy nie tylko dane o transakcjach e-commerce z aplikacji, ale też wartość zakupu, walutę czy konkretne produkty.
Jeśli w Google Analytics 4 lub w konsoli Firebase nie widzisz zdarzeń in_app_purchase, to prawdopodobnie nie połączyłeś konsoli Google Play z projektem Firebase.
Łączenie Google Play z Firebase
Chcesz wiedzieć, jak zdobyć dane o zakupach dla swojej aplikacji na Androida? Jest to prostsze niż myślisz. Wystarczy połączyć Firebase z Google Play, a następnie połączyć te dwie rzeczy w ustawieniach projektu Firebase.
Połączenie konsoli Google Play z narzędziem Firebase Analytics
- Zaloguj się do konsoli Firebase.
- Kliknij przycisk Ustawienia i wybierz Ustawienia projektu.
- Na stronie Ustawienia projektu kliknij opcję Integracje.
- Teraz zobaczysz sekcję dotyczącą Google Play z przyciskiem Powiąż lub Zarządzaj. Opcja Zarządzaj oznacza, że połączenie zostało już wykonane.
- Po kliknięciu przycisku Powiąż należy zaakceptować zasady przesyłania danych o użytkownikach do Google Analytics oraz wybrać aplikację Android.
Śledzenie zakupów w aplikacji Android i iOS
Firebase oferuje wiele funkcji, które są przydatne dla programistów. My koncentrujemy się na analityce. Jak pokazałem, za pomocą kilku kliknięć w konsoli Firebase, możesz skonfigurować automatyczne śledzenie subskrypcji w aplikacji Android, co pozwoli Ci śledzić transakcje zakupowe, przychody czy powiązać te dane z konkretnymi kanałami marketingowymi. Jeśli chodzi o iOS to nie musisz dosłownie robić nic.
Po więcej szczegółów odsyłam do źródła. Uzupełniając je, w interfejsie Firebase / Google Analytics 4 nie zobaczysz transakcji testowych z aplikacji iOS. Pojawią się ona natomiast przy eksporcie danych do BigQuery.
Łączenie Firebase z Google Play dla innych kont
Opisane połączenie Firebase z Google Play Console pozwoli Ci to uzyskać dane o takich rzeczach jak zakupy z poziomu narzędzia Firebase i Google Analytics 4. Połączenie danych jest stosunkowo proste, ale co jeśli właścicielem aplikacji w Google Play jest inna osoba niż osoba przypisana do projektu w Firebase. Jest i na to rozwiązanie.
- Zaloguj się do Firebase.
- Przejdź do ustawień projektu, następnie wybierz Użytkownicy i uprawnienia i dalej Dodaj konto.
- Wprowadź teraz adres e-mail właściciela aplikacji w Google Play i nadaj mu prawa Właściciela.
- Otrzymasz teraz wiadomość e-mail. Zaakceptuj nadanie dostępów.
- Przełącz użytkownika i zaloguj się do firebase na konto takie jak w Google Play.
- Postępuj według krotków z paragrafu Łączenie Google Play z Firebase.
Analityka aplikacji mobilnych
Znaczenie śledzenia danych o zakupach klientów jest nie do przecenienia. Jeśli chcesz maksymalizować sprzedaż, zwiększyć liczbę użytkowników aplikacji, koniecznie musisz ich lepiej poznać. Śledzenie transakcji zakupów i subskrypcji w aplikacji jest ważnym elementem analityki mobilnej.
Potrzebujesz tych informacji, aby zobaczyć, które kanały marketingowe napędzają wzrost lub czy są jakieś problemy z UX aplikacji. Te dane to jednak o wiele więcej możliwości. Od poznania idealnej persony, idealnego klienta po możliwość segmentacji użytkowników i wykorzystania ich w komunikacji bezpośredniej. W ramach Firebase mamy możliwość wysyłania wiadomości in-app oraz notyfikacji push.
Google Analytics 4 i Firebase daje nam też możliwość korzystania z predykcji. Możemy zatem kierować komunikaty do użytkowników, którzy z dużym prawdopodobieństwem dokonają zakupu w najbliżsych dniach albo wręcz odwrotnie przestaną z niej korzystać.
W każdym razie dobrą wiadomością jest to, że Firebase ułatwił sprawę, dając nam narzędzia takie jak integracja z Google Play, dzięki czemu możemy szybko uzyskać dostęp do wszelkiego rodzaju danych o klientach, bez konieczności wykonywania zbyt wiele ręcznej integracji!